איכות עם חיוך – ללא מאבק

איכות עם חיוך - ללא מאבק

גישה המניבה תוצאות ברמה אחרת

בחרו את המסלול המתאים לכם:

וצרו קשר לקביעת פגישה בלתי מחייבת אצלכם בארגון.

על אחריות, מנהיגות ומה שביניהם

ההבדלים בין המהדורות של תקן ISO 9001:2008 לזו של ISO 9001:2015 אינם מתחילים ונגמרים בתהליכים ובניהול סיכונים. פרק 5 של המהדורה הישנה, 2008, נקרא "אחריות ההנהלה". במהדורה החדשה הוא פוצל, והחלק שנותר במקומו הוחלף בפרק הקרוי "מנהיגות". על שינוי זה ארצה לדבר כאן כעת.

ממבט ראשון יכול המתבונן לומר: מה זה כבר משנה? למה להחליף את השם?

ובכן, לטעמי השינוי אינו רק נכון, אלא חיוני, מדויק ומצוין. כולי תקווה שלא רק שתלמדו להעריך אותו, אלא בעצמכם תחליפו את הרעיונות בראשכם ובגישתכם הכללית להבטחת איכות.

אילוסטרציה: מנהיגות


אטלנט מחזיק את כדור הארץ על כתפיו
אטלנט מחזיק את כדור הארץ על כתפיו

כובד האחריות

רוב האנשים, בחושבם על המילה "אחריות", מיד רואים בעיני רוחם תמונה של עול. של חובה שעליהם לשאת, נטל כבד. רוב המנהלים אינם מאמינים ברצון עובדיהם לקחת אחריות. על כן הם חשים שעליהם לקבוע עבור אותם אנשים את האחריות ולדאוג שאלה אכן יישאו בה.

האם אדם המאמין כי רוב האנשים אינם לוקחים אחריות בעצמם, מרצון, אלא צריכים שמישהו ישים אותה עליהם וישמור עליה שם; האם אדם כזה שמח ללקיחת אחריות בעצמו? סביר שלא. גם הוא ודאי חש כי האחריות שלו היא עול ונטל כבדים שנגזר עליו לשאת.

ללא כל ספק, לפי רוח התקן ISO 9001 כולו מאז שהופיע ועד היום, לא זאת היתה כוונת המחבר.

הכוונה הייתה, כמובן, שההנהלה צריכה להוביל על ידי מתן דוגמא אישית. על כן עליה לקחת את האחריות בעצמה, בראש וראשונה, ולעשות את הפעולות מתוך רצון ושלמות עם ההחלטה, כל הזמן. זאת לפני שתצפה מהעובדים בכל רמה ארגונית נמוכה יותר כלשהי לקחת אחריות על חלקם הם.

ברור כי המסר הזה לא עבר, והדבר התפרש מילולית כהכתבה של התקן לההנהלות. התקן דורש מההנהלה לקחת את האחריות על עצמה, בין אם ירצו או לא ירצו, ולסחוב את העול הזה.

הנטל או הזכות

למעשה, הדבר מתנקז להבדל בין נטל לבחירה חופשית. זהו ההבדל בין "אני חייב לעשות זאת" ל-"יש לי הזכות לעשות זאת". והאופן בו נקראה והובנה הכותרת בגרסה הקודמת הוא המקרה הראשון ולא השני.

במכתב המסביר את ויתורו על כס המלוכה בשנת 1936, כתב מלך בריטניה, אדווארד ה-8:

"איני רואה אפשרות לשאת את נטל האחריות הכבד ולמלא את חובותיי כמלך, כפי שהייתי רוצה לעשות, ללא העזרה והתמיכה של האישה שאני אוהב. אני מוותר לאלתר על עיסוקים ציבוריים, ומוריד מעלי את הנטל."

בנוסף לסיפור האהבה האסורה, הסיבה, לכאורה, לוויתור, ראה אדווארד בתפקידו כמלך נטל גדול. לא שליחות, או הזדמנות של מנהיג. במקרה שכזה, ברורה ביותר בחירתו להפטר מהנטל (שעורר בו אך תחושות שליליות) וללכת עם אהובתו (אשר כאן היו התחושות חיוביות).

המלך אדוארד ה-8 של בריטניה

אילוסטרציה: מנהל מקטין עובד

תיקון הטעות

כעת, במהדורה של 2015, בא הדבר על תיקונו.

נעלם הדיבור על אחריות. נעלמת גם המילה "הנהלה". כעת מדובר על מנהיגות.

וזה שמביא אותנו לשאלה הבאה: מהי מנהיגות? ולמה זה שונה מהנהלה?

טוב, את התשובה כולנו מבינים. אפילו יצרנו על כך לא מעט בדיחות, מטבעות לשון וכדומה.

לדוגמא, כולם מכירים את האמרה: "מי שיודע מה לעשות – עושה, ומי שאינו יודע – מנהל". אם תשאלו את העובדים במקומות עבודה רבים מה הם חושבים על המושג "מנהל", רבים יענו לכם: "זה שמפריע לנו לעבוד".

עובדים רבים במקומות עבודה, ארגונים ומפעלים רבים סבורים, כי המנהלים פשוט "תלושים מהמציאות ואינם מבינים מה באמת עושים". הם כמעט אף פעם אינם מקשיבים או שואלים את העובד לגבי עבודתו. עם זאת, הם בדרך כלל אומרים לו מה לעשות וכיצד.

אז מהו, אם כך מנהיג?

מנהיג רואה לאן צריך ללכת, לאן הוא רוצה להוביל. יש לו חזון. עד כאן הוא יכול שלא להיות שונה מאוד מהמנהל. אך הוא יודע להוביל לשם את האנשים שלא בכח, לא במניפולציה, אלא מרצון. הוא יודע להעביר להם את החזון, לגרום להם לראות את אותו עתיד טוב יותר, ולהניע את עצמם למסע שייקח אותם לשם.

הוא יודע שלא יוכל לדחוף את כולם שם בעצמו. לכן דואג כך שיניעו את עצמם, ושהמוטיבציה הפנימית הזאת לא תיפסק ברגע שהוא אינו מול עיניהם. הוא גם עוזר להם לחדש אותה שוב ושוב, נותן השראה, וכמובן – מוביל מתוך דוגמא אישית.

הכוונה במהדורה החדשה של תקן ISO 9001:2015, היא להפוך את היוצרות. לשחרר את כל המנהלים מהעול והמעמסה, ולהשרות עליהם רוח קלילה יותר. להפיח בהם חיים חדשים, בהם יוכלו להיות מנהיגים, לא מנהלים. להוביל מתוך בחירה, לא מתוך חובה.


אילוסטרציה: מנהיגות - להראות חזון של מציאות חלופית
אילוסטרציה: מנהיגות - להראות חזון של מציאות חלופית

תמונה של לאו דזה

ניהול מול מנהיגות

בסופו של יום, בוס, או מנהל, רואה לרוב את תפקידו בתור מישהו שדורש ביצוע של דבר זה או אחר, באופן מסוים. כלומר חלון צר ומוגבל של אפשרויות. כבר על ידי עצם הדרישה הוא יוצר מצב של התנגדות. ואילו ההגבלה אומרת שהוא אינו רואה את האנשים, אלא רק את הדרישה והרעיון של עצמו. זהו מצב שבו האנשים יבצעו את הנדרש – אך לא יותר מזה, ורק כל עוד הדרישה נתמכת בבקרה.

לעומתו המנהיג – אינו דורש דבר. הוא מביא חזון והשראה מלווים בציפייה לטוב ביותר שאתם יכולים, כלומר – כל האפשרויות פתוחות. הדבר יוביל לכך שהאנשים יעשו מעצמם, ללא כל דרישה ויפתיעו את כולם ואת עצמם גם יחד.

אומר הפילוסוף הסיני, אבי תורת הטאואיזם, לאו דזה:

"המנהיג הטוב ביותר הוא זה שכמעט ולא מרגישים בקיומו. כשמסתיימת עבודתו, מושגת מטרתו, יאמרו האנשים: ' עשינו זאת בעצמנו'."

שתי הציטטות הבאות שייכות לג'ון קלווין מקסוול, סופר אמריקני, דובר, המלמד רבות אודות מנהיגות, וכומר:

"מנהיגים הופכים גדולים לא בגלל עוצמתם, אלא הודות ליכולתם להעצים אחרים".

"מנהיג הוא זה שיודע את הדרך, הולך בדרך ומראה את הדרך".

ג'ון ק.מקסוול


אילוסטרציה: מנהיג כנגד מנהל
אילוסטרציה: מנהיג כנגד מנהל

הבטחת איכות = מנהיגות

וכאן באה המשמעות האמיתית להבטחת איכות של השינוי בתקן ISO 9001:2015 של מילה אחת או שתיים: במקום "אחריות ההנהלה" ל"מנהיגות". כאן בא השינוי הגדול בתודעה שלנו כאנשי איכות, ושל ההנהלות.

כל זאת הוא בהחלט תפקידו של איש איכות מצליח, כי הרי אז עבודתו מפסיקה להיות מלחמה מתמדת בעובדים והופכת להיות השראה לעובדים שהולכים אתbו יחד. שיתוף פעולה מרצון, המביא תוצאות ללא תקרת זכוכית, ללא מגבלות.

אז מתקבלת הבטחת איכות עם חיוך, ללא מאבק.

מוכנים להיות מנהיגים?

תמונת הפסל של אטלנט המחזיק על כתפיו את כדור הארץ, באדיבות הבלוג The Art Post Blog. מתוך פוסט יפיפה על ארמונן הדוג' בונציה.
תמונתו של המלך אדווארד ה-8 נלקחה מאתר History Jar.
תמונתו של ג'ון ק.מקסוול. מקור התמונה באתר חברת ג'ון מקסוול.

[elementor-template id="16514"]

פוסט זה זמין גם ב: English

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *